Om die vraag goed te beantwoorden is het nodig om aandacht te krijgen voor de lange termijn, in een omgeving waar de korte termijn meestal al veel aandacht vraagt. Ook is het nodig om aannames ter discussie te stellen. Aannames over gedrag van klanten, marktontwikkelingen. Ook maakt een grondige evaluatie van de huidige strategie, positionering en onderscheidend vermogen van uw bedrijf hier deel van uit.
Uw succes wordt vaak even sterk bepaald door onzekere factoren als door trends. Daarom ben ik een groot voorstander van scenario denken in strategievorming. Scenario’s die leiden tot actie, doorbraakprojecten. Een implementatieplan maakt altijd deel uit van een strategie.
Het formuleren van een strategie op basis van scenario’s heeft de volgende voordelen:
- U ontwikkelt zicht en grip op een aantal fundamentele onzekerheden in uw markt en omgeving. Zo vermijdt u wensdenken en het zoeken naar het meest gewenste en/of waarschijnlijke scenario.
- U maakt geen voorspelling van de toekomst, maar stelt zich meerdere toekomstbeelden voor. Dit prikkelt de creativiteit en op basis hiervan krijgt u flexibelere en toekomstbestendige strategische opties en keuzen.
- In een breed en divers samengesteld scenarioteam ontstaat eigenaarschap voor de te maken keuzen en toekomstbeelden.
Op het gebied van scenario’s en strategie kan ik u ondersteunen bij het ontwikkelen van toekomstscenario’s, het evalueren van de huidige missie, visie en strategie en het formuleren van strategie op basis daarvan en het initiëren van strategische initiatieven en projecten, inclusief fusies & overnames.